Auditul operațional se referă la procesul de evaluare a activităților și fluxurilor operaționale ale unei companii, cu scopul de a identifica zonele din companie cu potențial de optimizare și creștere a eficienței. Din experiențele anterioare realizarea unui astfel de audit și implementarea măsurilor rezultate au dus la economii anuale care se pot situa între 50.000 – 300.000 EUR / an, suma diferind în funcție de cifra de afaceri a firmei și de complexitatea activității.
Auditul operațional include toate ariile funcționale și departamentele dintr-o companie. Se pune accentul în special pe optimizarea lanțului aprovizionare - producție - distribuție .
Se urmărește structurarea și integrarea activităților de vânzări și marketing într-un proces funcțional, standardizat și eficient, care să poată fi operat și urmărit într-o soluție de tip CRM. Auditul pentru vânzări și comercial are rolulul de a întelege factorii de succes în implementarea unui sistem de management și îmbunătățire al vânzărilor (un sistem de tip CRM), decalajele ce urmează a fi acoperite și nevoile specifice la următoarele nivele: oameni, procese, structuri și strategie.
Obiectivul este de a pune bazele unui sistem de îmbunătățire continuă pentru creșterea profitabilității companiei prin eliminarea pierderilor și nonvalorii. Se urmărește reducerea lead-time-ului de la comandă la livrare și eliminarea pierderilor din toate procesele organizației. Sistemul are la bază următoarele instrumente: Kaizen, Lean, TPM (Mentenanță Totală Productivă), Mentenanță Autonomă, Poka Yoke, SMED, VSM, s.a. Lean manufacturing este o filosofie de producție care are ca obiectiv principal reducerea costurilor de producție, concentrarea pe client și eficientizarea distribuției. Producătorii care excelează în producția la cerere, reduc considerabil stocurile și totodată și costurile. Se pot adapta permanent și usor la schimbările pieții.
Se urmărește reducerea costurilor de achiziție, îmbunătățirea practicilor de aprovizionare și optimizarea stocurilor. În suficient de multe companii achiziția produselor se face fară o planificare corespunzătoare și după criterii care pot duce la probleme financiare pentru organizație. Negocierile cu furnizorii se desfăsoară, de cele mai multe ori, având la bază criterii care nu maximizează performanțele financiare ale organizației. O aprovizionare ineficentă și neeconomică duce în final la probleme de stoc (suprastocare sau stocuri lipsă). Stocuri neoptimizate înseamnă fie costuri cu suprastocarea (blocare resurse financiare, spațiu de depozitare ocupat, deteriorare produse), fie costuri suplimentare pentru livrare în regim de urgență, pentru stocurile lipsă.
Rezultatele auditului pot duce la o mai bună organizare a depozitului, la reducerea timpilor pentru activitățile realizate în depozit și implicit a costurilor operaționale. Un layout de depozit ineficient, aranjarea mărfurilor în depozit fară a urmări criterii de eficiență, picking neorganizat și multe altele sunt aspecte care, în mod sigur, vor ridica costurile de operare în cadrul depozitului. Aceste aspecte sunt doar o parte din problemă, deoarece un depozit ineficient operațional va duce la întârzieri de livrări la clienți, livrări greșite de mărfuri, lucruri care duc în final la un serviciu slab calitativ către clienți.
Rolul auditului este de a identifica soluțiile pentru eficientizarea activității de transport și pentru îmbunătățirea controlului în privința costurilor și fluxului de documente și activități. Transportul și distribuția au o pondere mare în costul total de logistică, această pondere putând ajunge la valori între 50 și 70% din costul total de logistică. Câteva din problemele care pot apare în această zonă sunt probleme legate de preluarea comenzilor și alocarea lor incorectă pe mașini / rute, de monitorizare și menținere a costurilor într-o zonă optimă, de monitorizare superficială a parametrilor importanți care intră în componența costului, de management defectuos al documentelor, de lipsă a unor indicatori de performantă - KPI.
Se urmărește identificarea zonelor cu potențial de îmbunătățire și creștere a productivității operațiunilor, precum și a zonelor cu risc fiscal și contabil. Departamentul Financiar Contabil este o funcție suport pentru celelalte departamente și pentru managementul companiei. Fluxul de documente ar trebui automatizat, astfel încât să se reducă volumul de muncă manuală și procedurile pentru închiderea de lună sa fie simplificate. Totodată rapoartele pentru management trebuie să poată fi obținute în timp real, să fie complete și cât mai relevante.
Daca ai întrebări sau dorești să soliciți informații suplimentare referitor la soluțiile noastre, te rugam să completezi formularul alăturat!
Echipa noastră de asistență este aici să vă ajute de Luni până Vineri între 09:00 și 18:00.
office@criteria.ro